11.
Classificació
[PDF, 313 kB]
Font
Abreviacions
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
En aquest treball s'ha adoptat una classificació de les abreviacions basada en tres grans
grups: abreviatures, sigles i símbols.
No s'han desenvolupat àmpliament alguns aspectes que, tot i tenir-hi una relació, no són
objectiu prioritari en el camp del llenguatge administratiu, sinó que més [...]
|
12.
Simbols. Escriptura
[PDF, 313 kB]
Font
Abreviacions
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
milions d'euros
En les unitats de mesura només s'utilitza el símbol si va precedit d'una xifra. En cas contrari, no
s'utilitza l'abreviació, sinó la paraula sencera.
2 h 30 min
* vam esperar molts min vam esperar molts minuts
* vint-i-cinc min 25 min
25 minuts
vint-i-cinc minuts
El símbol i [...]
|
13.
Sigles. Lexicalització
[PDF, 313 kB]
Font
Abreviacions
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
'aquesta.
En una primera fase les sigles s'escriuen en majúscules, recurs gràfic que les caracteritza, però el
resultat final de la lexicalització és la pèrdua de les majúscules.
desplegament fase inicial (sigla) fase final (mot comú)
petita i mitjana empresa
objecte volador no identificat
PIME [...]
|
14.
Ús de les abreviacions
[PDF, 313 kB]
Font
Abreviacions
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
Hem de partir de la idea que, si volem un llenguatge administratiu clar i fàcilment comprensible,
l'ús que fem de les abreviacions ha de ser molt mesurat i, en tots els casos, coherent i pertinent. Per
aquests motius, cal observar una sèrie de criteris generals que ens ajudaran a trobar el punt [...]
|
15.
Documentació administrativa. La carta. Signatura
[PDF, 734 kB]
Font
Documentació jurídica i administrativa
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
L'estructura més habitual de la signatura d'aquest document és la següent: ? rúbrica ? nom i cognoms ? càrrec A diferència de l'ofici, la carta, com que és un document interpersonal, dóna prefe- rència a la persona i el càrrec se situa en aposició, en darrer lloc, i, per tant, no s'ha d'introduir [...]
|
16.
Sigles. Pronunciació. Pronunciació sil·làbica
[PDF, 313 kB]
Font
Abreviacions
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
Els acrònims es llegeixen segons les regles generals de pronunciació. Per tant, generalment, quan
acaben en vocal, vocal seguida de s, -en i -in són plans, i la resta són aguts.
Plans Aguts
ERASMUS OTAN
NASA INEM
INI INEF
ICASS ESCAC
CIEMEN OPEP
Com ja hem comentat a l'apartat 3.4 del [...]
|
17.
Sigles. Gènere i nombre
[PDF, 313 kB]
Font
Abreviacions
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
que es formen a partir de sintagmes en plural. Aquestes sigles no es
flexionen pel que fa al nombre, malgrat que s'utilitzen amb l'article en plural.
els EUA Estats Units d'Amèrica
les TIC tecnologies de la informació i la comunicació
els RH recursos humans
Per acabar, hi ha sigles que es formen [...]
|
18.
Documentació administrativa. La invitació. Datació
[PDF, 734 kB]
Font
Documentació jurídica i administrativa
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
Sovint, quan la datació figura al quadre on apareixen les referències, l'afer i la desti- nació, el paper d'ofici també duu impresa l'adreça de l'organisme emissor; aleshores, la datació es pot reduir a expressar el dia, el mes i l'any i no cal repetir la localitat. Si no és així, cal indicar [...]
|
19.
Abreviatures. Numerals ordinals
[PDF, 313 kB]
Font
Abreviacions
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
'expressa amb xifres romanes, no es fa servir cap marca d'abreviació
i no s'escriu cap lletra a continuació de la xifra. Aquests ordinals solen utilitzar-se en l'escriptura de
noms de congressos, festivals, fires, competicions esportives, etc.
III Trobada de Viles Històriques
I Jornades Nacionals de [...]
|
20.
Documentació jurídica. Els escrits de les parts en la fase de desenvolupament. Identificació del procurador o la procuradora, de l'advocat o l'advocada, del judici i de les parts
[PDF, 734 kB]
Font
Documentació jurídica i administrativa
Criteris lingüístics de la Secretaria de Política Lingüística
contrària i la identificació del judici. Pel que fa a la fórmula relativa als poders de representació, en els escrits no inicials no és imprescindible i, si hi apareix, es redueix a una remissió a les actuacions, atès que l'escriptura de poder ja ha estat presentada anteriorment. [...]
|